Proč sjednotit DPH?

Zastánci zachování snížené sazby se nejčastěji opírají o sociální argument, protože chudší domácnosti utratí více za potraviny ve snížené sazbě. Nicméně jak jsme s kolegou Liborem Duškem ukázali ve studiích IDEA, bohaté domácnosti utratí za potraviny více v absolutních částkách. Díky snížené sazbě tak více ušetří bohatí, což staví tento argument na hlavu.

Na přerozdělení od bohatých k chudým máme lepší nástroje než daň z přidané hodnoty: daně z příjmu a sociální systém, který může efektivně kompenzovat zrušení snížené sazby DPH. Například zvýšením cílených sociálních dávek a slev na dani je možné dosáhnout toho, že chudé rodiny na tom budou po sjednocení DPH lépe a zároveň stát nebude dotovat košík potravin bohatých.

Jednotná sazba DPH řeší jeden důležitý, ale často opomíjený problém. Různé sazby DPH se promítají do cen zboží a služeb a ovlivňují tak chování spotřebitelů – což je nákladné a často neopodstatněné. Extrémním příkladem je snížená sazba DPH pro lyžařské vleky, které navíc využívají především ti bohatší.

Stranou zájmu je bohužel i zdanění položek nyní úplně vyjmutých z DPH, jako například finančních služeb. Přitom čím širší skupinu zboží a služeb zdaníme, tím nižší sazbu si můžeme dovolit. Ačkoliv snížená sazba pokrývá také některé zboží šetrné k životnímu prostředí a kulturní služby, ve většině případů existují cílené programy, které dosáhnou těchto cílů podobně dobře jako nižší sazba DPH. To, zda je chceme a budeme podporovat, je politické rozhodnutí, způsobů je několik.

Jednotná sazba nabízí také další výhody. Například náklady firem i státu na administraci daně z přidané hodnoty jsou nižší s jednotnou sazbou. Zároveň čím méně je výjimek a sazeb, tím méně se najde příležitostí pro daňové úniky.

Sjednoťme sazby DPH. Vyjasněme si ale důvody, proč tak činíme, spojme tento krok s dalšími reformami a o její sjednocené výši se bavme v rámci komplexní debaty o podobě daní a přerozdělování. Daňové změny zároveň vykompenzujme opatřeními, která povedou k naplňování sociálních, ekonomických, kulturních a environmentálních cílů podle vize vlády a společenského konsensu.

(Komentář vyšel také v týdeníku Euro dne 8.8.2011 a na blogu ihned.cz)

Reklamy

One response to “Proč sjednotit DPH?

  1. DPH na financni sluzby

    Zdravim,

    zaujalo mne, ze jste zminil problematiku zdaneni financnich sluzeb. Toto tema je prekvapive na okraji zajmu a vetsina obcanu si ani neuvedomuje, ze existuje de facto 0 % sazba DPH na jiste typy sluzeb…

    Zaroven ale vim, ze na financni sluzby je vyjimka a to primo v evropskem pravu, takze to neni v moci CR lehce zmenit… Jak maji upraveno zdaneni financnich sluzeb ve svete?

    Znam koncept Tobinovy dane nebo i pokusy zdanit bankovni aktiva jako v Madarsku, ovsem ze by na to nekde sli pres DPH nevim… Mohl byste prosim o tom vice napsat? Zajimalo by mne i jaky by byl potencialni vynos ze zavedeni teto dane, ale domnivam se, ze by nebyl zanedbatelny… Nebo jestli mate nejake odkazy na literaturu, clanky, studie.

    Dekuji